среда, 10 июня 2015 г.

Вчитель у сучасному освітньому просторі

Виховують, навчають не програми, не підручники, не метод, а особистість учителя .


В. Сухомлинський


У сучасному  освітньому процесі надзвичайно важливим є питання педагогічної  взаємодії. В педагогіці  існує  три види взаємодії  вчителя  і учня: примус, свобода дій, співробітництво.


                                  Види взаємодії  вчителя і учнів


Примус ( вчитель  здійснює  авторитарне  керівництво  навчальним процесом  без урахування можливостей і бажань  учня).







Свобода  дій (вчитель не виконує  організаторської, навчальної, виховної  функцій  свідома дисципліна відсутня; процес навчання нівелюється ).


Співробітництво ( вчитель здійснює оптимальне керівництвоосвітнім  процесом,  яке базується на авторитеті  вихователя; встановлюються  дружні, доброзичливі стосунки.


Очевидно, що відхід  від авторитарної  педагогіки передбачає переорієнтацію  на педагогіку  особистісну, педагогіку  толерантності, педагогіку співпраці  вчителя  й учня  з метою  взаєморозвитку і взаємо - вдосконалення.


Педагогічна діяльність - не ремесло, а мистецтво, що вимагає високої професійної  майстерності. Нові  вимоги  до освіти  розширюють  і  вимоги до вчителя.


В освітньому  процесі на вчителя покладаються різноманітні функції.


- Інформаційна  функція  полягає  у вмінні  педагога  передати знання учням  відповідно до вікових особливостей. Мова точна, образна, емоційна, матеріал логічно побудований. (Чим відрізняється гарний оркестр  від чудового? Той же твір, ті ж тональність, темп, але чудовий оркестр  виконує  музичний твір із задоволенням. Так і вчитель: якщо він  викладає  навчальний  матеріал сухо, нецікаво, то чи захоче  школяр  слухати і вчитися?)


-             Розвивальна функція   вчителя направлена  на розвиток  у вихованців  творчих здібностей, мислительної діяльності, здатності  не тільки  запам’ятовувати, а  й  узагальнювати, порівнювати, робити висновки  тощо.


- Організаційна функція включає кілька аспектів: мобілізуючий початок уроку, організація і спрямування навчально-виховного процесу, планування  і прогнозування результатів. Досвідчений педагог уміло організовує учнів на “пошук істини”, прискорює процес пізнання, спонукає школярів до отримання навчальної інформації: задіює в управлінні колективом  ( учні самі навчають один одного) , узгоджує зміст навчання з інтересами дітей ( учні самі прагнуть дізнатися про щось нове, цікаве), поєднує складність навчання з можливостями школярів, створює “ситуацію успіху” ( учні самі захочуть підкріпити успіх, підтвердити свої знання ). При впровадженні інтерактивних технологій  інформаційна функція вчителя перетворюється на організаційну.


- Дослідницька функція. В.Сухомлинський підкреслював, що “не  можна передати досвід  - можна передати ідею”. Кожен творчо  працюючий вчитель, застосовуючи нові ефективні форми роботи, підвищує  рівень професіоналізму, майстерності, розробляє свою  методику.


-             Комунікативна функція педагога передбачає  розширення   пізнавальних комунікацій до особистісно-розвивального спілкування.


Кругозір  вчителя, його різносторонні знання  допомагають особистості проявитися яскраво, неординарно, творчо.


У своїй роботі вчитель  використовує різні  професійні прийоми: встановлення і підтримку контакту з дітьми, створення  певного настрою, атмосфери  під час  уроку  чи при проведені виховного заходу.


“Наша  праця проходить  у світі дитинства – от про що не можна забувати ні на  хвилину. Потрібно  знати цей світ ... “, - писав


 В. Сухомлинський.


Головною  умовою створення   позитивного мікроклімату  у класі  є доброзичливі відносини  між  учителем  і дітьми, розвиток  яких  залежить від особистісних  якостей учителя, дотримання ним правил спілкування, наприклад:


-         бути доброзичливим , толерантним, уважним до кожного учня;


-         відзначати найменші успіхи в навчанні, створювати  життєрадісний , оптимістичний настрій;


-         не принижувати  гідність  школяра, не допускати образ, саркастичного відношення;


-         дотримуватись об’єктивності  оцінювання  навчальних досягнень  учня, використовувати  позитивні оцінні судження  тощо.


“Я“ вчителя визначається творчим  началом, оригінальністю, винахідливістю. Суть творчості  міститься  у погляді на щось знайоме іншими очима. Чим продуманіший творчий підхід, тим більше учні зацікавлені в процесі  пізнання. Інтерес позитивно впливає на всі психічні  процеси, пов’язані  з увагою і пам’яттю: цікаве запам’ятовується  легко, швидко, а емоційна підтримка школяра, заохочення до співпраці  створюють атмосферу довіри  і взаєморозуміння.


Педагогічна праця розкриває широку можливості для творчого пошуку, професійного становлення. Не можна повністю  перейняти чиюсь манеру спілкування – це буде, чужа, неприродна манера. Треба шукати  свій унікальний, неповторний стиль. На перший план треба поставити  не учня-відмінника  чи відстаючого, а дитину, зрозуміти   і подарувати  їй частинку  свого серця. І тоді  учні будуть любити вас, захоплюватись вами, вірити вам.


“ Вчимося  тільки  у тих, кого любимо “ ( І. Гете ).

Комментариев нет:

Отправить комментарий