воскресенье, 27 декабря 2015 г.

Особливості роботи з обдарованими дітьми

Дослідження і практика свідчать, що розвиток творчої обдарова­ності може бути затриманий, а іноді і втрачений на будь-якому ета­ні розвитку дитини. Багато спеціалістів одностайні з приводу при­чин, що заважають оптимальній реалізації природних задатків ди­тини, що їх можна розподілити на три категорії:
·        методика викладання та навчальні програми не відповідають за­питам обдарованих дітей;
·        у містах із низьким рівнем освіти розвиток дитини не стимулю­ється її оточенням, тому вона не може високо оцінити значення освіти;
·        психологічні передумови, що заважають реалізації здібностей дитини, часто закладаються в сім'ї. Батькам необхідні знання і навички, що дозволяють забезпечити належний розвиток їх­ніх обдарованих дітей.
       Розвиток обдарованості може бути ефективнішим при дотриманні певних умов. Більшість дослідників проблеми обдарованості свідчать про те, що ефективності роботи з обдарованим дітьми сприяють:
·        своєчасна діагностика інтелектуальних особливостей і здібно­стей учня;
·        гуманне співробітництво учителя та учня;
·        взаємодія педагогів і батьків;
·        створення для учня ситуацій упевненості в собі;
·        забезпечення учневі права на пошук і помилку без зниження оцінки, надання можливості виправлення помилки і підвищен­ня оцінки;
·        використання такої системи управління пізнавальною діяль­ністю і заохочення її результатів, що перетворюють ситуативну впевненість на стійку;
·        підтримка ініціативи дитини у всіх видах діяльності;
·        гуманізація сфери спілкування з однолітками та дорослими;
·        надання можливості реалізації фізичної активності;
·        навчання прийомів самостійної роботи, способів самоконтро­лю, дослідницької діяльності, уміння отримувати знання само­стійно;
відсутність демонстрації виняткових досягнень, що спричиняють ревність і неприйняття однокласниками, але разом із цим і неприпустимість зменшення досягнень та унікальних здібно­стей.
Для якісної організації роботи з обдарованими дітьми викорис­товують відповідні стратегії навчання:
1) стратегії навчання, що спираються на кількісні зміни:
·   прискорення — передбачає збільшення темпу освоєння навчаль­ного матеріалу;
·   інтенсифікація — передбачає зміну не темпу засвоєння, а збіль­шення обсягу навчального матеріалу, тобто підвищення інтен­сивності навчання;
2) стратегії, що спираються на якісні зміни:
·        диференціація навчання;
·        індивідуалізація навчання.
Яку б стратегію навчання не використовували педагоги, необхід­но пам'ятати про формування соціальної компетентності: здатність розбиратися в людях і встановлювати з ними ефективні ділові взає­мини. Емпатія (здатність до співпереживання), активна, ділова доб­рота — одні з головних ознак соціальної компетентності.
Працюючи з обдарованими дітьми, необхідно використовувати активні й інтерактивні методи, методи активізації творчого пошу­ку, до яких належать: метод евристичної загадки, метод «мозкової атаки», метод синектики, метод гірлянд запитань, метод ліквідації безвихідних ситуацій тощо.
В обдарованої дитини існує багато проблем, які можна розв'язати, якщо оточення поважатиме дитину як особисту цінність, якщо ди­тина відчуватиме, що її не тільки доброзичливо сприймають, але й люблять та намагаються зрозуміти, підтримують у процесі пі­знання, не обмежуючи при цьому її внутрішню свободу. Саме тоді слово «неможливо» можна замінити на— «чудово», «цікаво», «ди­вовижно », « захоплююче ».
Таким чином, умовами успішної роботи з обдарованими діть­ми є:
•  осмислення значення розвитку обдарованих дітей кожним чле­ном колективу і посилення у зв'язку з цим уваги до проблеми формування позитивної мотивації навчання;
·        визнання того, що система роботи з обдарованими учнями — один із пріоритетних напрямів роботи школи;
·        постійне вдосконалення науково-методичної роботи та освітньо­го процесу загальноосвітніх навчальних закладів;
·        залучення до роботи з обдарованими учнями вчителів, які мають високі професійні та особистісні якості, а також «вузьких» спе­ціалістів (психологів, керівників предметних гуртків тощо).

Комментариев нет:

Отправить комментарий