Дослідження і практика свідчать, що розвиток
творчої обдарованості може бути затриманий, а іноді і
втрачений на будь-якому етані розвитку
дитини. Багато спеціалістів одностайні з приводу причин, що заважають оптимальній реалізації природних
задатків дитини, що їх можна розподілити на три категорії:
·
методика викладання та навчальні програми не
відповідають запитам обдарованих дітей;
·
у містах із низьким рівнем освіти розвиток
дитини не стимулюється її оточенням, тому вона не може високо
оцінити значення освіти;
·
психологічні передумови, що заважають
реалізації здібностей дитини, часто закладаються в сім'ї. Батькам
необхідні знання і навички, що дозволяють забезпечити належний
розвиток їхніх обдарованих дітей.
Розвиток обдарованості може бути
ефективнішим при дотриманні певних умов. Більшість дослідників проблеми
обдарованості свідчать про те, що ефективності роботи з обдарованим
дітьми сприяють:
·
своєчасна діагностика інтелектуальних
особливостей і здібностей учня;
·
гуманне співробітництво учителя та учня;
·
взаємодія педагогів і батьків;
·
створення для учня ситуацій упевненості в
собі;
·
забезпечення
учневі права на пошук і помилку без зниження оцінки, надання можливості
виправлення помилки і підвищення оцінки;
·
використання
такої системи управління пізнавальною діяльністю і заохочення її результатів,
що перетворюють ситуативну впевненість на стійку;
·
підтримка
ініціативи дитини у всіх видах діяльності;
·
гуманізація сфери
спілкування з однолітками та дорослими;
·
надання
можливості реалізації фізичної активності;
·
навчання прийомів
самостійної роботи, способів самоконтролю, дослідницької діяльності, уміння отримувати знання самостійно;
• відсутність
демонстрації виняткових досягнень, що спричиняють ревність і неприйняття однокласниками, але разом із цим і неприпустимість зменшення досягнень та унікальних
здібностей.
Для якісної організації роботи з обдарованими
дітьми використовують відповідні стратегії навчання:
1) стратегії
навчання, що спираються на кількісні зміни:
· прискорення
— передбачає збільшення темпу освоєння навчального матеріалу;
· інтенсифікація
— передбачає зміну не темпу засвоєння, а збільшення обсягу навчального матеріалу, тобто підвищення інтенсивності
навчання;
2) стратегії, що спираються на якісні зміни:
·
диференціація навчання;
·
індивідуалізація навчання.
Яку б стратегію навчання не використовували
педагоги, необхідно пам'ятати про формування соціальної
компетентності: здатність розбиратися в
людях і встановлювати з ними ефективні ділові взаємини. Емпатія (здатність до співпереживання), активна,
ділова доброта — одні з головних ознак соціальної
компетентності.
Працюючи з обдарованими дітьми, необхідно
використовувати активні й інтерактивні методи, методи
активізації творчого пошуку, до яких
належать: метод евристичної загадки, метод «мозкової атаки», метод синектики, метод гірлянд запитань, метод
ліквідації безвихідних ситуацій тощо.
В обдарованої дитини існує багато проблем,
які можна розв'язати, якщо оточення поважатиме дитину як особисту
цінність, якщо дитина відчуватиме, що її не тільки
доброзичливо сприймають, але й люблять та
намагаються зрозуміти, підтримують у процесі пізнання, не обмежуючи при цьому її внутрішню свободу. Саме тоді слово «неможливо» можна замінити на— «чудово», «цікаво»,
«дивовижно », « захоплююче ».
Таким чином, умовами успішної роботи з
обдарованими дітьми є:
• осмислення значення розвитку обдарованих дітей кожним членом колективу і посилення у зв'язку з цим уваги до
проблеми формування позитивної
мотивації навчання;
·
визнання того, що система роботи з
обдарованими учнями — один із пріоритетних напрямів роботи школи;
·
постійне вдосконалення науково-методичної
роботи та освітнього процесу загальноосвітніх навчальних
закладів;
·
залучення до роботи з обдарованими учнями
вчителів, які мають високі професійні та особистісні якості, а
також «вузьких» спеціалістів (психологів, керівників предметних
гуртків тощо).
Комментариев нет:
Отправить комментарий