Виховують,
навчають не програми, не підручники, не метод, а особистість учителя .
В. Сухомлинський
У сучасному
освітньому процесі надзвичайно важливим є питання педагогічної взаємодії. В педагогіці існує
три види взаємодії вчителя і учня: примус, свобода дій, співробітництво.
Види
взаємодії вчителя і учнів
Примус ( вчитель здійснює
авторитарне керівництво навчальним процесом без урахування можливостей і бажань учня).
Свобода дій (вчитель не виконує організаторської, навчальної, виховної функцій
свідома дисципліна відсутня; процес навчання нівелюється ).
Співробітництво ( вчитель здійснює
оптимальне керівництвоосвітнім
процесом, яке базується на
авторитеті вихователя;
встановлюються дружні, доброзичливі
стосунки.
Очевидно, що відхід від авторитарної педагогіки передбачає переорієнтацію на педагогіку
особистісну, педагогіку
толерантності, педагогіку співпраці
вчителя й учня з метою
взаєморозвитку і взаємо - вдосконалення.
Педагогічна діяльність - не ремесло, а
мистецтво, що вимагає високої професійної
майстерності. Нові вимоги до освіти
розширюють і вимоги до вчителя.
В освітньому процесі на вчителя покладаються різноманітні
функції.
-
Інформаційна функція полягає у вмінні
педагога передати знання
учням відповідно до вікових
особливостей. Мова точна, образна, емоційна, матеріал логічно побудований. (Чим
відрізняється гарний оркестр від
чудового? Той же твір, ті ж тональність, темп, але чудовий оркестр виконує музичний твір із задоволенням. Так і вчитель:
якщо він викладає навчальний
матеріал сухо, нецікаво, то чи захоче
школяр слухати і вчитися?)
-
Розвивальна функція вчителя направлена на розвиток
у вихованців творчих здібностей,
мислительної діяльності, здатності не
тільки запам’ятовувати, а й
узагальнювати, порівнювати, робити висновки тощо.
- Організаційна
функція включає кілька аспектів: мобілізуючий початок уроку,
організація і спрямування навчально-виховного процесу, планування і прогнозування результатів. Досвідчений
педагог уміло організовує учнів на “пошук істини”, прискорює процес пізнання,
спонукає школярів до отримання навчальної інформації: задіює в управлінні
колективом ( учні самі навчають
один одного) , узгоджує зміст навчання з інтересами дітей ( учні самі
прагнуть дізнатися про щось нове, цікаве), поєднує складність навчання з
можливостями школярів, створює “ситуацію успіху” ( учні самі захочуть
підкріпити успіх, підтвердити свої знання ). При впровадженні інтерактивних
технологій інформаційна функція вчителя
перетворюється на організаційну.
- Дослідницька функція.
В.Сухомлинський підкреслював, що “не
можна передати досвід - можна
передати ідею”. Кожен творчо працюючий
вчитель, застосовуючи нові ефективні форми роботи, підвищує рівень професіоналізму, майстерності,
розробляє свою методику.
-
Комунікативна функція педагога
передбачає розширення пізнавальних комунікацій до
особистісно-розвивального спілкування.
Кругозір вчителя, його різносторонні знання допомагають особистості проявитися яскраво,
неординарно, творчо.
У своїй роботі вчитель використовує різні професійні прийоми: встановлення і підтримку
контакту з дітьми, створення певного
настрою, атмосфери під час уроку
чи при проведені виховного заходу.
“Наша
праця проходить у світі дитинства
– от про що не можна забувати ні на
хвилину. Потрібно знати цей світ
... “, - писав
В. Сухомлинський.
Головною умовою створення позитивного мікроклімату у класі
є доброзичливі відносини між учителем
і дітьми, розвиток яких залежить від особистісних якостей учителя, дотримання ним правил
спілкування, наприклад:
-
бути доброзичливим , толерантним,
уважним до кожного учня;
-
відзначати найменші успіхи в навчанні,
створювати життєрадісний , оптимістичний
настрій;
-
не принижувати гідність
школяра, не допускати образ, саркастичного відношення;
-
дотримуватись об’єктивності оцінювання
навчальних досягнень учня,
використовувати позитивні оцінні
судження тощо.
“Я“ вчителя визначається творчим началом, оригінальністю, винахідливістю. Суть
творчості міститься у погляді на щось знайоме іншими очима. Чим
продуманіший творчий підхід, тим більше учні зацікавлені в процесі пізнання. Інтерес позитивно впливає на всі
психічні процеси, пов’язані з увагою і пам’яттю: цікаве
запам’ятовується легко, швидко, а
емоційна підтримка школяра, заохочення до співпраці створюють атмосферу довіри і взаєморозуміння.
Педагогічна праця розкриває широку
можливості для творчого пошуку, професійного становлення. Не можна
повністю перейняти чиюсь манеру
спілкування – це буде, чужа, неприродна манера. Треба шукати свій унікальний, неповторний стиль. На перший
план треба поставити не учня-відмінника чи відстаючого, а дитину, зрозуміти і подарувати
їй частинку свого серця. І тоді учні будуть любити вас, захоплюватись вами,
вірити вам.
“ Вчимося тільки
у тих, кого любимо “ ( І. Гете ).
Комментариев нет:
Отправить комментарий